© 2018, PixoGroup

Hoe maak ik gifjes?

Gifjes zijn helemaal terug van weggeweest. Visuele ondersteuning is op de dag van vandaag zó belangrijk dat alles wat beweegt onze aandacht trekt. Een tekst zonder visuele ondersteuning heeft namelijk geen stopping power, en dat moet je wel hebben als je een boodschap wilt overbrengen! 😉

 

Waarom Gifjes?

Bizar eigenlijk, dat we op dit moment onze online communicatie veelal afhankelijk maken van Gifjes. Het succes van de Gifjes heeft ermee te maken dat verschillende social media platformen ervoor gekozen hebben om Gifjes automatisch af te spelen (net zoals videomateriaal). Het is dus een geweldige manier om je boodschap op een visuele manier sterk over te brengen, de bezoeker wordt er namelijk ongewild mee geconfronteerd!

Kijkgedrag bij Gifjes

Zodra jij een Gifje voorgeschoteld krijgt trekt de beweging ervan enorm veel aandacht. Op het moment dat een afbeelding (subtiel) beweegt, gaan je ogen er bijna vanzelf naar toe. Je ziet en leest de rest van de getoonde informatie erna zelf wel. De beweging kan bovendien ook nog extra informatie meegeven.

Geschiedenis van de GIF

Oorspronkelijk werd het GIF bestand ooit uitgevonden voor het opslaan van grafische bestanden. Vroegâh… toen het internet nog in de kinderschoenen stond, en je een half uur erover deed om een basic website te laden bood het GIF bestand uitkomst. Afbeeldingen met een GIF extensie konden namelijk met een trage internetverbinding prima gedownload worden, zo zag je basic website destijds ook nog goed uit! En wie is er niet groot mee geworden… de danse banaan. Tegenwoordig wordt het Gifje (zoals we het GIF bestand bij PixoGroup nú noemen) natuurlijk ook nog gebruikt om memes en andere gekkigheid tot de man te brengen. Henk Krol die een dansje doet tijdens de Tweede Kamerverkiezingen, en je hebt een gifje in 3, 2, 1…

Hoe zet ik een Gifje in voor mijn bedrijf?

Je komt hier natuurlijk niet om te lezen hoe een dansende banaan weer bekend wordt, maar omdat je het voor je eigen onderneming wilt inzetten. Eigenlijk kun je elke gewenste boodschap wel kwijt in een Gifje, het ligt er natuurlijk aan hoe je hem verpakt. Wij hebben een tijdje terug bijvoorbeeld een Gifje ingezet voor een horecazaak die hun line-up bekend wouden maken van een evenement (zie hieronder). Maar je kunt natuurlijk ook je aanbiedingen van de komende week in een Gifje voorbij laten komen. Daarnaast kun je Gifjes ook meesturen in emails. Elk hedendaags emailprogramma laat een Gifje namelijk afspelen in de voorvertoning. Dus als je een e-mailnieuwsbrief eruit stuurt, kun je ook hier je Gifje in kwijt.

Leuk en aardig, maar hoe maak ik zo’n ding?

Wij bij PixoGroup helpen je graag met het opzetten van een Gifje (mits dit de juiste manier van online communiceren is voor jullie bedrijf). We hebben professionele software waarin wij elke gewenste grafische uiting kunnen verwerken. Mocht u het zelf eens willen proberen, ga eens naar giphy.com. Hier kun je ook zelfs van YouTube filmpjes een Gifje maken. Ook kun je ervoor kiezen om verschillende slides te uploaden en vervolgens te exporteren naar een Gifje.